Vad är acai?

  • Acaibäret är ett intensivt, litet mörkt bär som växer i Palmen Acaizeiro (acaiträd). Palmen kan bli upp till 20 meter hög och har långa blad.
  • Acaiträdet kan ge frukt två gånger per år
  • Varje gren på palmen har mellan 700 och 900 bär.
  • Det kan ätas i sin naturliga form direkt från acaiträdet
  • Acaibäret har sitt urpsrung från Amazonas och har ätits i århundraden.
  • Acaibärets smak kan beskrivas ha en spännande smak, med en blandning av blåbär, te och choklad.
  • Majoriteten av bären är vilt skördade, vilket betyder att det är 100% ekologiskt.
  • Acai säljs oftast som acaipulver för hållbarhetensskull samt att det blir godare i din acai bowl!
  • Acai uttalas ”Ah-Sigh-Ee”

Är acaibär nyttigt?

Acaibären är supernyttiga och innehåller massor av bra ämnen! Bäret innehåller bland annat:

  • Antiooxitanden antocyanin. Det är tio gånger så mycket antocyanin i acaibär som med rödvin.
  • Acaibäret innehåller mineraler som järn, kalium, magnesium, fosfor och kalcium samt omega- 9-fettsyror.
  • Det är sex gånger så mycket antioxidanter (polyfenoler) i ett acaibär än blåbär.
  • Energin i acai kommer ifrån essentiella fettsyror.
  • Acaibären finns förädlade i tabletter, juicer och smoothies/acaibolws.

    Acai kalorier och näringsinnehåll

    • Kalorier: 80
    • Kalorier varav fett: 60
    • Fett: 6g
    • Mättat fett: 1,5g
    • Proteiner: 4g
    • Omega 3: 70mg
    • Omega 6: 93mg
    • Omega 9: 4000 mg

Positiva egenskaper av acai

  • Mer energi i vardagen
  • Ögon och din syn mår bättre av acaibär
  • Förbättrar och förstärker ditt immunförsvar
  • Acaibär angriper cancerceller
  • Acaibär sänker kolestrolhalten som orsakar kärl- och hjärtsjukdomar
  • Friskare och starkare hår, naglar och hud

Acai bowl – det perfekta mellanmålet!

Är du ute efter något gott och nyttigt? Då är en acai bowl det perfekta alternativet! Det är en maträtt som passar både till frukost, mellanmål och lunch!

Hur gör man en acai bowl?

Huvudingrediensen är acai. De brukar oftast mixas flera ingredienser tillsammans med acaipulver eller acaibär. De vanligaste ingredienserna är granola, bananer, jordgubbar eller andra frukter, proteinpulver för de tävlande, och honung för ett sötningsmedel. Den kan serveras likt som en frozen yoghurt, i skål.

Acai bowl till frukost

Tips på toppings på en en acai bowl till frukost är att toppa den med färsk frukt som jordgubbar, blåbär eller hallon. För att göra den ännu nyttigare, testa att blanda i kokosflingor och jordnötssmör. För att göra din acai bowl lite mer mättande, varför inte pröva att blanda i lite chiapudding?

Acai bowl till lunch

En acai bowl till lunch bör göras lite matigare. Testa att mixa ihop greener som spenat och grönkål tillsammans med maca, lucuma och mesquite- pulver även ökar antiinflammatoriska fördelar. Testa att lägga avokado för att göra den lite mer krämig och mycket godare!



Transcript

Acai bowls